Hyvännäkijä-Särö: 1920-luvun Helsinki ja kirjailijoiden luomat tulevaisuudenkuvat

Hyvännäkijä-numerossa esiin pääsevät todelliset ja fiktiiviset poikkeusyksilöt ja poikkeusyhteisöt.

Tarkastelemme, millainen on Grimmin satujen “pikku äijien”, kääpiöiden, moraalinen merkitys ja sanoma saduissa. Tutustumme Elvi Sinervon, Helvi Hämäläisen ja Mika Waltarin silmin 1920- ja 30-lukujen Helsingin kirjalliseen ja henkiseen ilmapiiriin Pitkänsillan molemmin puolin.

Johanna Sinisalo pohtii utopia- ja dystopiakirjallisuuden toisinaan hämmästyttäviltä vaikuttavia ennustamiskykyjä. Näkevätkö jotkut kirjailijat tulevaisuuteen?

Haminan runofestivaalin (2020) tiimoilta tarjotaan näkemyksiä siitä, mitä runolle kääntämisprosessissa saa tapahtua ja ketkä runoja “saavat” kääntää.

Kallion ilmaisutaidon lukion abiturientti Ansa Kurola tekee runodebyyttinsä Hyvännäkijän sivuilla. Mukana lisäksi Arda Yildirimin novelli ja Kukka-Maria Rosenlundin kuvataidetta. Kritiikkisivuilla arvioidaan tietokirjoja, elämäkertoja ja kaunokirjallisuutta.

Numeron 42 kirjoittajina muiden muassa Eila Kostamo, Jani Saxell, Leena Jäppilä ja Tuukka Sandström.