Anne Mölsä:
Testaa, mitkä ovat kirjallisen urasi kompastuskivet.
1. Millaista on runojesi kieli?
A. Synkkää. Kyykäärmeet kietoutuvat jalkojeni ympärille, maa kuhisee epäpyhää elämää, kuolleiden äitien rinnoista heruu hapanta maitoa ja avaruudessa lentää verinen meteoriitti.
B. Filosofista. Heideggerin poeettiset kirjain-asennot tartuttavat joksikin-tulemisen dialektiikkaa ja post-postmoderni nainen virtaa fenomenomaalisen sirpaloitumisen, ”olla”.
C. Herkkää. Mitä muuta kirkas vesi voi kuin paljastua, irrota ja painaa suudelman omenan happamaan lihaan?
2. Sinua pyydetään esiintyjäksi runotapahtumaan. Millainen on show’si?
A. Mielipuolinen. Pukeudun mustaan, tuijotan yleisöä pistävästi ja kuvittelen ääneni kyykäärmeeksi, joka luikertelee kuulijan tajuntaan saastuttaen sen. Lakoninen monotonisuus tuo esiin tekstieni mustan-ironisen ytimen.
B. Haasteellinen. Runojeni poeettiset asennot ymmärretään helposti väärin, joten joudun pohjustamaan jokaista tekstiäni viiden minuutin esitelmällä heideggerilaisen fenomenologian vaikutuksista psykomaantieteelliseen lukutapaan.
C. Tunteellinen. Kyynelet kihoavat silmiini, kun mikrofonin ääressä palaan sen läpinäkymättömyyden äärelle, jonka virtaan lähetin ihosta veistetyn laivan.
3. Esiintymisen jälkeen lähdet bondailemaan runoilijakavereidesi kanssa. Millaista porukkaa he ovat?
A. Taiteilijoita. Kaikilla on musta kaulahuivi ja päässä joko pappalätsä, kalastajapipo tai lierihattu. Jatkoilla kuuntelemme J.K. Ihalaisen levyä ja vedämme viskikännit.
B. Kirjallisuuden tutkijoita. Ilta sujuu rattoisasti, kun Jarkko kertoo lisuristaan, jonka aiheena on avantgarden projektin muotoutuminen poeettisten merkitysklusterien ristipaineessa.
C. Tunnen heidät vain tekstien välityksellä. Kirkas ja tosi runokieleni syntyy uniikista maailmankokemuksesta, joka vaarantuisi, jos asettuisin alttiiksi tasapäistävälle sosiaaliselle kanssakäymiselle. Esiintymisen jälkeen kiiruhdan kotiin nauttimaan kirjahyllyni seurasta.
4. Millaiseksi kuvittelet tulevaisuutesi runoilijana?
A. Kierrän irtolaisena residensseissä, tutustun taiteilijoihin, poltan tupakkaa ikkunalaudalla ja juopottelen. Sivutuotteena syntyvät runoni julkaisee pienkustantamo, jonka julkaisupäätökset eivät perustu kaupalliselle huoraamiselle.
B. Runous on luonteva jatke väitöskirjalleni. Jatkan arvokasta työtäni Heideggerin tekstien tarjoamien poeettisten mahdollisuuksien kartoittajana. Runoteokseni julkaisen books on demand –periaatteella ja ne ovat ladattavissa ilmaiseksi blogistani.
C. Tulevaisuuteni on turvattu. Kohtalokkaat ja kauniit lauseeni koskettavat jokaista, joka koskaan on rakastanut, pettynyt tai tuntenut yksinäisyyttä. Taloudellisesti vakavarainen kustantamo huolehtii minusta kuin äiti ainoastaan.
Tulokset
Eniten A-vastauksia: Olet boheemirunoilija. Urasi pahimpia kompastuskiviä ovat vaaniva alkoholismi ja mielenterveysongelmat. Toisaalta punaviininhuuruinen kaupunkifiilistely, repaleiset rakkaussuhteet ja mielen ajoittainen järkkyminen ovat runoutesi ydinasioita, ja terveelliset elämäntavat voisivat tuhota urasi. Tipatonta tammikuuta kannattaa kuitenkin viettää ainakin joskus.
Eniten B-vastauksia: Olet tutkijarunoilija. Urasi kompastuskivi voi olla se, että vain parikymmentä kollegaasi ymmärtävät tekstejäsi. Toisaalta olet tästä niin tietoinen, ettei sitä voida pitää varsinaisena kompastuskivenä. Hiihdät omaa latuasi väitöskirjan viitoittamalla tiellä.
Eniten C-vastauksia: Olet runotyttö- tai runopoikarunoilija. Vähättelevä nimitys kätkee myös urasi kompastuskiven: sinun on tehtävä kovasti töitä, jotta vasemmalle tasatut tekstisi erottuisivat modernistisesta massasta. Älä kuitenkaan yritä väkisin vääntää itsestäsi avantgardistia, vaan jatka tyylisi kehittämistä ja elon mysteerin kirkassilmäistä ihmettelyä.