Vaikka lopetamme lihansyönnin, meidän ehkä täytyy ottaa luonnossa petojen rooli.
Jutut
Kirjoitan itseni rikki, kirjoitan sinut, kirjoitan onnellisen lopun. Ja: joku on kirjoittanut elävän minut rikki, minulle kohtalon, enkä tiedä mikä on loppu, onko se hyvä, huono, hyytävä, herkkä. Onko se sellainen että selviän ehjänä. Usein ajattelen, että elämä on valmiiksi kirjoitettu; joku päättää, milloin eteen tupsahtaa ylittämätön este ja milloin saa taas hengähtää. Tai että […]
Artikkelikokoelman Näkymätön sukupuoli – Mieheyden pitkä historia aiheena on suomalainen mies. Teoksen kronologisesti järjestetyissä artikkeleissa kerrotaan erilaisista miehistä 1400-luvulta 1900-luvun puoleenväliin. Tarkastelussa ovat muun muassa itsetutkiskelua harrastaneet keskiajan luostariveljet, taisteluhaavoilla ylpeilleet karoliiniupseerit ja suoraselkäisyyttä arvostaneet suojeluskuntalaiset. Nimi Näkymätön sukupuoli viitannee siihen, että vaikka historiaa on yleensä kirjoitettu miehen näkökulmasta, tätä oletusta ei ole kirjoitettu auki […]
Särön Elämänfilosofia ja juomatavat -sarjassa esitellään entiseen Berliinin residenssiin sekä uuteen Oder-residenssiin ajautuneita hahmoja, jotka kertovat nimellään tai anonyymisti ajatuksistaan ja lempijuomistaan.
Pääkirjoitus on julkaistu alun perin Särön numerossa Kulkijat, kulkurit.
”Rajat välillämme ovat veteen piirrettyjä viivoja”, kirjoittaa toimittaja ja tietokirjailija Jussi K. Niemelä toukokuun vieraskynässä. ”Sano sana, ja viivat katoavat.”
Hotel Sapiens kuuluu ehdottomasti Leena Krohnin tuotannon parhaimmistoon, kirjoittaa kriitikko Marissa Mehr. Kritiikki on julkaistu ensi kerran Särön numerossa Ihminen ja kone.
Kirjailija Matti Mäkelää haastateltiin kaikkien aikojen ensimmäisessä Särössä vuonna 2006. Siksi hän saa nyt myös kunnian aloittaa Verkko-Särön vieraskynäsarjan. Lyhyitä ja ytimekkäitä vieraskynätekstejä julkaistaan kerran kuussa.
Tämä on toinen osa Federico García Lorcan Madridin yliopistossa vuonna 1933 pitämästä kirjallisuusluennosta, jonka aiheena on taiteen duende. Luennon ensimmäisen osan löydät täältä. Suomentaja Anne Douganin mukaan duenden käsite oli erottamaton osa Lorcan luomisprosessia. “Lorcan duendessa on kyse jonkinlaisesta minuuden syvyyksistä pulppuavasta demonisesta inspiraatiosta, joka saa taiteilijan valtaansa aina ainutkertaisella tavalla, sillä se ei koskaan […]
Vuonna 1933 espanjalainen runoilija ja näytelmäkirjailija Federico García Lorca piti Madridin yliopistossa kirjallisuusluennon duendesta. Suomentaja Anne Douganin mukaan duenden käsite oli erottamaton osa Lorcan luomisprosessia. ”Lorcan duendessa on kyse jonkinlaisesta minuuden syvyyksistä pulppuavasta demonisesta inspiraatiosta, joka saa taiteilijan valtaansa aina ainutkertaisella tavalla, sillä se ei koskaan toista itseään”, Dougan kirjoittaa suomennoksen jälkisanoissa. Harvinaislaatuinen luento julkaistiin […]